کپی رایت کلیم چیست

کپی رایت کلیم چیست

کپی رایت کلیم چیست؟ سوالی که بسیاری از دانشجویان دوره آموزش کسب درآمد از یوتیوب دارند و می پرسند که این نوع کپی رایت چه تاثیری بر کانال ما دارد. در وب سایت یوتیبر بلاگ همراه شما هستیم تا بتوانیم Copyright Claim را به طور کامل مورد تحیلیل و بررسی قرار دهیم. از آنجایی که در دنیای یوتیوب ویدیو حرف اول را می زند قوانین و الگوریتم های هوش مصنوعی آنقدر رشد کرده اند تا بتوانند حق نشر مطالب بصورت کاملا اختصاصی باشد.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی این موضوع را بیان کنیم، میتوانید یک پایگاه داده بزرگ را در سرورهای قدرتمند گوگل در نظر بگیرید که درون آن داده های گسترده ای ذخیره شده است. داده های یوتیوب می تواند فیلم که ترکیبی از چندین تصویر کنار هم قرار گرفته و صوت در نظر گرفت. حالا میلیون ها ویدیو روزانه در یوتیوب آپلود میشوند که این اطلاعات بصورت لحظه ای مورد تست و بررسی الگوریتم ها قرار میگیرند.

پس از نهایی شدن آپلود به مرحله copyright میرسید که در این بخش عملیات پردازش و موجود بودن بخشی از ویدیو در پایگاه داده بررسی میشود. اگر قسمتی از آن ویدیو در پایگاه داده وجود داشته باشد عملا ویدیوی شما کپی رایت گرفته و اگر از حساسیت بالایی برخوردار نباشد به شما اخطار Claim می دهد.

معنی کپی رایت کلیم چیست؟

این نوع کپی‌رایت به کانال شما آسیبی نمی رساند ولی دو چیز را میتواند از کانال شما بگیرد. مورد اول تبلیغات است اگر ویدیو شما به مرحله درآمدزایی رسید شخص اول که حق کپی‌رایت به آن تعلق دارد می تواند تبلیغات را وی روی این ویدیو فعال یا غیرفعال کند. در این صورت عملا این حق دسترسی از شما گرفته شده و هیچ کاری نمیتوانید کنید. مورد دوم حق درآمد است که اگر بازدید بالایی بخورد حق درآمد نیز به نفع تولید کننده آثار ثبت میشود و عملا یک سنت هم به شما تعلق نمی گیرد.

آموزش بررسی ویدیو دارای کپی رایت

اگر در یوتیوب ویدیو آپلود کرده باشید حتما با صفحه آپلود آن نیز آشنایی دارید. طبیعتا می دانید که هنگام آپلود با چند بخش مستقیم ارتباط دارید که میتوان به عنوان، توضیحات (دیسکریپشن)، تگ، تنظیم لینک ها، تنظیم نمایش کامنت و … اشاره کرد. همچنین این تنها در سربرگ اول دیده میشود اما دو سربرگ جلوتر به بخش Checks که همان بخش پردازش ویدیو توسط هوش مصنوعی است می رسیم که تشخیص میدهد ویدیو کپی رایت دارد یا خیر؟! در این مرحله اگر تیک سبز بگیرید که همه چیز عالی ولی اگر تیک قرمز یا علامت تعجب بگیرید عملا این ویدیو دارای نقض کپی رایت بوده و باعث میشود تا کانال شما دچار آسیب شود.

آموزش بررسی ویدیو دارای کپی رایت

نکته مهم : اگر از ویدیوهای دیگران برای یوتیوب استفاده می کنید حتما در نظر داشته باشید که دریافت کپی رایت کلیم بیش از حد ممکن است کانال شما برای همیشه درآمدزایی خودش را از دست بدهد. پس حتما قبل از آپلود این موارد چندیدن کانال برای خودتان بسازید و این موارد را تست کنید.

اگر ویدیو کپی رایت دریافت کرد میتوانید با کلیک بر روی دکمه SEE DETAILS به رفع این مشکل بپردازید. که در ادامه به نحوه رفع حق کپی رایت کلیم نیز اشاره می کنیم.

نحوه رفع حق کپی رایت کلیم

زمانیکه روی دکمه مذکور کلیک کنید به صفحه بعدی هدایت می شوید.

آموزش رفع کپی رایت کلیم

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید با مشاهده عبارت ineligible یعنی این ویدیو شرایط لازم برای دریافت مانیتایز شدن را ندارد. در قسمت فلش دوم مشاهده می کنید که در تایم لاین هدف عمل کپی رایت اتفاق افتاده است، در این مرحله شما با چند حالت درگیر خواهید شد که عبارتند از :

حالت اول : شما دوست ندارید ویدیوی شما کپی رایت کلیم دریافت کند و اگر دریافت کرد منصرف شده و آن را حذف می کنید.

حالت دوم : برای رفع حق کپی‌رایت میتوانید دقیقا همان قسمت از ویدیو را با حذف صدا پردازش و ذخیره کنید. این کار معمولا در ابتدا یا انتهای ویدیو انجام می دهند.

حالت سوم : جای گذاری صدا به جای صدای فیلم که از طریق خود کتابخانه یوتیوب می توانید این کار را انجام دهید. اما روش دیگری وجود دارد که در بخش آموزش عملی به آن اشاره می کنیم.

پس از دریافت کپی رایت یوتیوب چطور تصمیم می گیرد؟

هنگام دریافت اخطار یوتیوب ممکن است که ویدیوی هدف را در برخی از کشورها نمایش ندهد یعنی برای نمایش آن محدودیت قائل می شود. و همچنین آن ویدیو برای کسب درآمد غیرمجاز میشود و عملا نمیتوانید از آن درآمدزایی کنید. که در نهایت درآمد حاصل از آن به حساب صاحب اثر ویدیو ارسال خواهد شد.

حذف یا رد حق کپی رایت Claim

اما ممکن است بعضی مواقع یوتیوب هنگام آپلود ویدیو اشتباه کند و این برای بعضی ویدیوها اتفاق می افتد اگر دچار چنین مشکلی شدید و مطمن بودید که صفر تا صد ویدیو از آن خودتان است پیشنهاد میکنیم که به حق Copyright اعتراض کنید با توجه به تصویر زیر ادامه بحث را ادامه خواهیم داد.

رفع کپی رایت و اعتراض

این تصویر نمونه سوالی است که هنگام دریافت Copyright Claim یک ویدیو مخاطب دریافت نموده و با کلیک بر روی دکمه Select Action دو گزینه نمایش داده میشود که در بخش اول از شما می خواهد می توانید صدای ویدیو را حذف یا جای گذاری کنید. اما در بخش دوم عبارت Dispute یا حق اعتراض برای افرادی که ویدیوهای اختصاصی تولید کرده اند و یوتیوب آن را اشتباه تشخیص داده که می توانید با کلیک بر روی این دکمه به آن اعتراض کنید.

کلام آخر درمورد کپی رایت کلیم

همیشه سعی کنید تا ویدیوهای اختصاصی خودتان را آپلود کنید و اخطارهایی که در این زمینه دریافت میکنید را جدی بگیرید. ویدیوهایی که دارای کپی رایت موسیقی هستند انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ویدیوهایی که دارای حق کپی‌رایت تکه فیلم دارد که در این مورد حتما باید آن تکه فیلم برش خورده و دوباره ویدیو را آپلود کنید.

نکته آخر اگر ویدیویی هنگام آپلود با کپی رایت کلیم مواجه شد و آن را انتشار نکردید باز هم کانال شما اخطار Claim را دریافت کرده و با حذف آن ویدیو همچنان این اخطار روی کانال وجود دارد. و معمولا یوتیوب اخطارها را ظرف مدت 90 روز از لیست اخطارهای کانال حذف می کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در آکادمی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *